تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
کارتریج چیست؟
عمومی
کارتریج چیست؟
مرتبط با موضوع : | نویسنده : نوید نیوز | تعداد بازديد : 1408

 

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه در خانه پرینتر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، در هر صورت لازم است برخی از قسمت های مهم این دستگاه را بدانید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و نوع آن دارد. اگر با عملکرد این قسمت قابل مصرف و جداشدنی چاپگر آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه کار آن ها می پردازیم و شما را با کارتریج های لیزری پرینتر و پرینتر جوهر افشان آشنا می کنیم.

کارتریج چیست و چه کاربردی در چاپگر دارد؟

اگر از افراد تصادفی بپرسید کارتریج چیست؟ اکثراً این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده مسئول چاپ سند در داخل چاپگر توصیف می کنند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، اکنون زمان آن است که این باور غلط را از بین ببرید و ماهیت واقعی آن را درک کنید.

پرینترهای کارتریج

کارتریج در لغت به معنای ظرف استوانه ای است که حاوی جوهر یا ماده دیگری است و برای استفاده در مکانیسم های مختلف طراحی شده است. ظرف مورد استفاده در دستگاه های چاپ مفهومی مشابه دارد و ماده ای را در خود ذخیره می کند که برای عملیات چاپ استفاده می شود. البته این ماده در بین پرینترهای مختلف ماهیت خاصی دارد که در قسمت های زیر به طور مفصل به آن می پردازیم.

بسته به نوع چاپگری که دارید، کارتریج چاپگر شما مقادیر مشخصی جوهر یا تونر را در خود جای می دهد. در فرآیند چاپ این مواد از طریق نازل یا درام بر روی کاغذ مورد نظر پخش شده و عملیات چاپ انجام می شود. تونر و کارتریج جوهری که به ترتیب در پرینترهای لیزری و جوهرافشان استفاده می شوند، هر کدام عملکرد خاصی دارند که در ادامه به معرفی این کارکردها و مزایای آن می پردازیم.

کارتریج حساس ترین و مهم ترین قسمت این نوع ماشین های اداری است که بسته به نوع چاپگر کارایی متفاوتی را ارائه می دهد. فرض کنید چاپگرها به دو دسته جوهر افشان و لیزری تقسیم می شوند. یک چاپگر جوهر افشان فرآیند چاپ را از طریق انتشار جوهر پیش می برد و یک چاپگر لیزری از تونر و فناوری لیزری برای آوردن اطلاعات به صفحه استفاده می کند.

جوهر جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از بررسی نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان بد نیست توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ، روی سطح آن پخش می شود و فایل مورد نظر را روی کاغذ باکیفیت چاپ می کند. چاپگرهای جوهر افشان ساخته شده با رنگ یا پیگمنت در رنگ یا مشکی در دسترس مصرف کنندگان هستند.

کارتریج چاپگر جوهر افشان اساساً مخزن ذخیره جوهر مورد استفاده در این نوع چاپگرها است. این مدل از یک سر و چند نازل بر روی این سر تشکیل شده است که جوهر را روی سند می پاشند. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپگرهای جوهرافشان حاوی رنگ یا رنگدانه است. بر این اساس، کارتریج های جوهر نیز به دو دسته "رنگ" و "رنگ" طبقه بندی می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر از رنگدانه تشکیل شده است.

جوهر: حاوی جوهر رنگی مبتنی بر حلال است.

در مورد نحوه اسپری شدن جوهر بر روی سند، آنها نیز به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

حرارتی: این نوع دارای یک عنصر حرارتی در داخل کارتریج است که جوهر را گرم می کند و سپس روی سند پاشیده می شود.

پیزوالکتریک: این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل های مسئول کنترل جریان جوهر روی کاغذ استفاده می کند.

قطعات کارتریج پرینتر جوهرافشان

در چاپگر جوهرافشان این قسمت از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

بدن

سر

مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج جوهر افشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به ارائه مزایای این قطعه می رسد. مهمترین مزایای آن عبارتند از:

آنها قیمت مناسبی دارند و یک انتخاب اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهر چاپ شده روی اسناد نیازی به خشک شدن حرارتی ندارد.

کیفیت اسنادی که چاپ می کنند بسیار خوب است.

تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای ماشین های چاپ نیز دستخوش تغییرات بزرگی شده است. یکی از این پیشرفت های عظیم که بر فرآیند چاپ در سازمان ها تاثیر زیادی گذاشت، معرفی پرینترهای لیزری به بازار بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 وارد بازار شد و توانست با ویژگی ها و عملکرد بسیار خوب خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم نسل بهبود یافته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.

تونر چیست؟

در پرینترهای لیزری، مخزنی که مواد مورد چاپ را در خود نگه می دارد، کارتریج نیز نامیده می شود. اما این کارتریج که در بین کاربران به نوعی لیزر یا تونر معروف است، ماده متفاوتی دارد. این ماده تونر نام دارد که در واقع ترکیبی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پودر فشرده با استفاده از دستگاهی به نام درام به کاغذ منتقل می شود. به عبارت دیگر، این نوع تونل دارای بار منفی است، بنابراین به کاغذ شارژ شده می چسبد و به صورت مثبت چاپ می شود.

اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر به برخی از قطعات و اجزای اصلی این بخش در پرینترهای لیزری اشاره شده است:

طبل

تونر

دکتر بلید

آهن ربا

واحد همجوشی

بنابراین غلتک

تیغه (تیغه تمیز کننده)

درام بسته شدن

تسمه انتقال

ظرف تونر زباله

تراشه الکترونیکی
 

مزایای کارتریج تونر

در زیر برخی از مزایای اصلی کارتریج های پرینتر لیزری که باعث محبوبیت آنها در بازار شده است را ارائه کرده ایم:

سرعت چاپ بسیار بالا

قابلیت شارژ

ظرفیت چاپ بالا

عمر طولانی تر از نوع جوهر

البته به یاد داشته باشید که کارتریج های لیزری و به طور کلی پرینترهای لیزری قیمت بالاتری نسبت به نوع جوهر افشان دارند; به همین دلیل این دستگاه ها برای ادارات و سازمان هایی که نیاز به حجم بالایی از چاپ روزانه دارند بهترین انتخاب هستند.

کارتریج اصلی چیست؟

همانند کارتریج اصلی این شرکت است با این تفاوت که شارژ کامل ندارد و تونر کمتری در مخزن دارد. استارت معمولاً با خرید چاپگر عرضه می‌شود و همانطور که از نام آن پیداست توسط سازنده برای راه‌اندازی چاپگر در داخل چاپگر قرار می‌گیرد و از آنجایی که مخزن تونر کاملاً شارژ نمی‌شود ظرفیت چاپ کمتری دارد اما می‌توان آن را دوباره پر کرد. و تونر را اضافه کنید، می توان آن را بارها شارژ و استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود یک پرینتر با کارتریج استارت اورجینال خریداری کنید و پس از تمام شدن تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان تونر استارت را از دستگاه های چاپگر حذف می کنند و قیمت چاپگر را کمی پایین تر در نظر می گیرند. در صورت خرید چاپگر بدون آن، باید طرح یا کارتریج های اصلی را با قیمت بالاتری خریداری کنید که در این صورت قیمت چاپگر افزایش می یابد.

چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

در حال حاضر کارتریج های جوهر افشان در رنگ های آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن کنند. اما نکته اصلی در این زمینه نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنهاست. در واقع حساسیت بالای این قسمت مهم همواره توصیه های زیادی برای جلوگیری از آنها داشته است.

به عنوان مثال، شما باید چندین بار پیغام تمام شدن جوهر را در چاپگر خود دیده باشید. این پیام به شما اطلاع می دهد که زمان تعویض فرا رسیده است.البته توصیه ما این است که خطاها و مشکلات دستگاه در چاپگر زیاد باشد. کارتریج جوهر را تعویض کنید. یعنی اگر فقط رنگ چاپگر محو شده باشد. شارژ جوهر و به روز رسانی سیستم عامل دستگاه برای رسیدن به آنچه می خواهید کافی است. در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

روش های نگهداری کارتریج چاپگر

کارتریج ها منبع اصلی تامین جوهر برای چاپگرها هستند و یافتن هر گونه مشکل و آسیب می تواند روند کار چاپگر را مختل کند. بنابراین باید به بهترین نحو با آنها برخورد کرد. در واقع، اگر توسعه جوهر انجام نشود، به سرعت خشک می شود و غیرممکن می شود و هزینه آن دو برابر می شود. در زیر برخی از بهترین راه های موجود برای نگهداری آنها را ارائه می دهیم.

روش اول:

اگر با چاپگر جوهر افشان کار می کنید باید بدانید که جوهر کار چاپ را انجام می دهد. این جوهر را در سر و داخل سوراخ نگه می دارد. و اگر از دستگاه استفاده نکنید جوهر خشک می شود و سوراخ های جعبه ها را مسدود می کند. بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، جوهر اضافه کنید

روش دوم:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث می شود که هوای موجود در آن منبسط شود و باعث نشتی شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که به دلیل عملکرد چاپگر، مقداری جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین توصیه می شود برای بهبود کیفیت چاپ، ماهی یک بار یا بعد از هر 100 صفحه چاپ شده، سر را با دستمال مرطوب پاک کنید تا جوهر باقی مانده پاک شود.

روش سوم:

هنگام قرار دادن کارتریج در چاپگر، باید کاملاً متمرکز باشید. زیرا نباید به پین ​​های داخل چاپگر و تراشه طلایی روی آن آسیب برساند. در صورت برخورد و آسیب احتمالی، مدارها قطع شده و اتصال چاپگر و کارتریج قطع می شود.

نکاتی که باید قبل از خرید کارتریج چاپ بدانید

انواع مختلفی از کارتریج ها در بازار وجود دارد، اما چگونه بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب می کنید؟ در زیر راهنمای کاملی در این زمینه به شما ارائه می دهیم:

به نوع و مدل چاپگر خود توجه کنید

چاپگر بر اساس نوع (لیزر یا جوهر افشان) کارتریج های خاص خود را دارد، بنابراین باید دستگاه مناسب را انتخاب کنید. از طرف دیگر، نباید بین مدل های مختلف چاپگر تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، دفترچه راهنما به شما داده می شود که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه است. اگر آن بروشور را ندارید، نگران نباشید، برای جزئیات کامل به وب سایت سازنده چاپگر مراجعه کنید.

به رنگ چاپ دقت کنید

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کنید رنگ آن است. در پرینترهای لیزری تک رنگ، این گزینه بسیار ساده است، زیرا چاپگرها فقط انواع خاصی از کارت ها را پشتیبانی می کنند و یک جستجوی کوتاه در اینترنت کافی است تا شما را به مدلی که با چاپگر شما سازگار است راهنمایی کند.

این مشکل در پرینترهای لیزری کمی دشوارتر است. زیرا موارد مختلفی باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، اینکه می خواهید روی چه نوع کاغذی چاپ کنید، مهم است که شماره مربوط به کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال، چاپگرهای HP دارای شماره کارتریج هستند که با حرف A شروع می شود.

به کیفیت توجه کنید

کارتریج های موجود در بازار این روزها بر اساس کیفیت، اصل، طرح اصلی و معمولی به سه دسته تقسیم می شوند. خب همونطور که حدس زدید نوع اورجینال ساخت خود سازنده های اصلی هستن، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت نزدیک به اصل هستن ولی سازنده متفاوتی دارن. به همین دلیل قیمت پایین تری نیز دارند. همین قیمت پایین و نزدیک بودن به نوع اصلی نیز عاملی است که افراد ترجیح می دهند طرح اصلی را خریداری کنند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج طرح اصلی با شرکت های معروف و معتبر تماس بگیرید تا به چاپگر خود آسیبی نرسد.

به علامت دقت کنید

امروزه پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از محبوب ترین برندها در این صنعت هستند و هر کدام کارتریج های مخصوص به خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید اورجینال این برندها از نظر کیفیت بهتر و موثرتر نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، توصیه می شود کارتریج های برند HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی اوقات این تضاد پاسخگوی نیاز کاربران نیست.

مراقب چاپگر خود باشید

در برخی از مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین ماشین های اداری است که به دفعات در روز استفاده می شود. بنابراین، قطعات آن را دست کم نگیرید و در صورت نیاز به تعویض، به سراغ بهترین محصولات بروید. شاید هر چه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی آن بهتر باشد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر برای خرید، تعویض یا حتی پر کردن جوهر، می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات کامل تری در این زمینه ارائه خواهند داد.

اخرین حرف

موضوعات مطرح شده در این مقاله اطلاعات کلی در مورد کارتریج های چاپگر جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام را در اختیار شما قرار می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای دریافت کارتریج پرینتر خود و بررسی قیمت آن از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی منطقه آوای فرهنگ مراجعه کنید.

رجوع به مقاله: کارتریج چیست؟ 
 

تگ های مرتبط با این مطلب : ,
امتیاز : 4 | امتیاز شما : 1 2 3 4 5 6 |
شنبه 17 تير 1402 | 13:23

آخرین پست ها :
  • آهنگ جدید سیامک عباسی به نام «تو اومدی»
  • انواع خدمات مو در آرایشگاه های زنانه
  • آموزش زبان شخصی
  • مهاجرت به قبرس شمالی (اقامت و شهروندی قبرس شمالی)
  • آهنگ جدید سینا پارسیان به نام «به مستی شب سپری شه»
  • سیستم بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟
  • آموزش ساخت کاربر در اکتیودایرکتوری | ساخت و مدیریت User در AD
  • 5 دلیل اصلی که قهوه ساز قهوه تولید نمی کند
  • کارکردهای تشخیصی در تخصص ارتوپدی: رادیولوژی
  • آهنگ جدید حمید عسکری به نام «انقده خوشگلی داری دلمو به آتیش میکشی»
  • چه می‌خواهید فالوور اینستا برای تبدیل شدن به چیست؟
  • تنها حیاتی چیزی می‌توانی درباره بیاموزی فالوور اینستاگرام
  • زبان بدن چیست؟
  • حقایق اساسی علت تپش قلب
  • آهنگ جدید مسیح و آرش Ap به نام «جاده»Musicdel | موزیکدل
  • کارتریج چیست؟
  • گفتار درمانی چیست؟ | چه زمانی به گفتار درمانی برویم؟
  • 8 نمره برای انتخاب عنوان مطلب
  • آهنگ جدید کسری زاهدی به نام «من دوست دارم آره این کل حرفمه»
  • جستجو برای معلمان واجد شرایط
  • صفحات ديگر :
    هرگونه کپی برداری تنها با کسب اجازه از مدیر وبلاگ مجاز است