تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
سیستم بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟
عمومی
سیستم بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟
مرتبط با موضوع : | نویسنده : نوید نیوز | تعداد بازديد : 968



استفاده از سیستم های بارکد و بارکدخوان این روزها بسیار رایج شده است. با سیستم بارکد خوانی، خرید، اجاره خودرو، شرکت در رویدادهای مختلف، ذخیره و مدیریت انبار و حتی پرداخت هزینه های دارویی و پزشکی آسانتر و سریعتر است. بارکدهای موجود در محصولات مختلف فقط چند خط، فاصله یا نقطه نیستند، بلکه حجم زیادی از اطلاعات را ذخیره می کنند. سیستم اسکن بارکد به شرکت های مختلف کمک می کند تا ضمن پیگیری محصولات و خدمات خود، بهره وری و کارایی خود را افزایش دهند. در ادامه مقاله با سیستم بارکدخوانی، معنی و عملکرد آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

بارکد چیست؟

ما از اسکنر بارکد خوان موجود در بارکد استفاده می کنیم و این اطلاعات را از طریق بارکدخوان می خوانیم. موارد استفاده از بارکدها شامل ردیابی محصول، قیمت گذاری، سیستم های ذخیره سازی محصول و موارد دیگر است. اطلاعات مربوط به هر محصول در یک برنامه نرم افزاری کامپیوتری ثبت و ذخیره می شود و با استفاده از یک سیستم بارکد لینک و مدیریت می شود.

در سال 1974 بود که بارکدها برای اولین بار روی بسته های آدامس Wrigley ظاهر شدند. سادگی و ظرافت بارکدها، مدیریت موجودی، کنترل موجودی و خرده فروشی را متحول کرده است. بنابراین، اکنون می توان بارکد را روی هر محصولی که در فروشگاه ها فروخته می شود و در انبارها نگهداری می شود، مشاهده کرد. استفاده از سیستم های بارکد نقش مهمی در کاهش خطای انسانی ایفا می کند و به شرکت ها و تولیدکنندگان در سراسر جهان اجازه می دهد تا کل زنجیره تامین کالا را ردیابی و کنترل کنند.

به طور کلی، بارکدها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: بارکدهای خطی یا تک بعدی (1D) و بارکدهای دو بعدی (2D). اطلاعات ذخیره شده در بارکد بسته به نیاز کاربر و نیازهای سیستم می تواند ساده یا پیچیده باشد.

رایج ترین بارکد بارکد جهانی محصول (UPC) است که از دو قسمت بارکد و یک عدد UPC 12 رقمی تشکیل شده است. شش رقم اول بارکد شماره شناسایی سازنده است. پنج رقم بعدی نشان دهنده شماره محصول است. آخرین رقم، رقم چک نامیده می شود که به اسکنر یا بارکدخوان اجازه می دهد تا تشخیص دهد که آیا بارکد به درستی اسکن شده است یا خیر.

مقدار اطلاعات ذخیره شده در یک بارکد دو بعدی بسیار بیشتر از بارکدهای خطی است. یکی از قابل مشاهده ترین بارکدهای دو بعدی، کدهای QR هستند.

بارکدخوان یا بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟

بارکد خوان یا بارکد خوان دستگاهی است که اطلاعات ذخیره شده در بارکدها را در یک سیستم نرم افزاری می خواند، ثبت و ذخیره می کند. به طور معمول، بارکدخوان ها از سه بخش تشکیل شده اند: سیستم روشنایی، سنسور و رمزگشا.

به طور کلی، بارکدخوان عناصر سیاه و سفید بارکد را با تابش نور قرمز و تبدیل اطلاعات داخل به متن اسکن می کند. سنسور یا دیود حساس به نور در بارکد خوان بازتاب نور قرمز روشن روی بارکد را تشخیص داده و سیگنال آنالوگ را به قسمت رمزگشای دستگاه ارسال می کند. بخش رمزگشایی سیگنال را تفسیر می کند، صحت بارکد را با کمک شماره تأیید تأیید می کند و اطلاعات استخراج شده را به متن تبدیل می کند.

سپس این متن به سیستم نرم افزار کامپیوتری ارسال می شود که پایگاه داده تولید کننده بارکد در آنجا ثبت و ذخیره می شود.

سیستم بارکد به چه معناست؟

سیستم بارکد شبکه‌ای متشکل از نرم‌افزار و سخت‌افزار است که عمدتاً متشکل از رایانه‌های همراه، چاپگرها، اسکنرها، زیرساخت‌های لازم و نرم‌افزارهای پشتیبانی کننده است. سیستم بارکد برای جمع آوری خودکار داده ها استفاده می شود که در آن ورود دستی داده ها نه مقرون به صرفه است و نه سریع و دقیق. سیستم های بارکد توسط شرکت های خاصی ارائه می شوند و استانداردهای خاص خود را دارند.

بارکدها و بارکد خوان ها انواع مختلفی دارند و هر کدام قابلیت های خاص خود را دارند. به همین دلیل، قبل از استفاده از سیستم بارکدخوان، بهتر است با ویژگی های هر کدام آشنا شوید. در زیر در مورد انواع بارکد خوان ها و نحوه کار آنها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

محبوب ترین نوع بارکدخوان

بارکدخوان ها یا بارکد خوان های آوافرهنگ انواع مختلفی دارند و هر کدام مزایا و معایبی دارند. برای انتخاب بارکدخوان مناسب باید نیازهای تجاری خود را در نظر بگیرید و به سیستم بارکد مورد استفاده، محیط و شرایط کاری، قدرت اسکن بارکد خوان، قیمت و بسیاری عوامل دیگر توجه کنید. بارکدخوان ها را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم کرد:

قلم خوان

قلم خوان ها یا بارکدخوان ها به شکل خودکار یا چوب هستند و دارای منبع نور و سنسور یا دیود حساس به نور در انتهای آن هستند. برای خواندن بارکد، کاربر نوک بارکدخوان قلمی را با حرکتی صاف روی خطوط بارکد چاپ شده می کشد.

خطوط سیاه در بارکد نور را جذب می کنند، در حالی که مناطق خالی یا سفید نور را منعکس می کنند. یک سنسور بارکد خوان شدت نور را اندازه گیری می کند و یک ولتاژ موج مانند ایجاد می کند که دقیقاً از الگوی خطوط سیاه و سفید در بارکد پیروی می کند. بارکد خوان ولتاژ را به صورت موج رمزگذاری می کند و آن را به داده دیجیتال تبدیل می کند.

بارکد خوان های قلمی معمولاً ارزان تر از سایر بارکد خوان ها هستند و برای مدیریت موجودی بسیار مناسب هستند. البته استفاده از آنها زیاد رایج نیست زیرا از آنجایی که نوک این بارکد خوان ها مستلزم کشیدن مستقیم کاربر بر روی بارکد است، احتمال خطای انسانی وجود دارد.

بارکد خوان لیزری (اسکنر لیزری)

دستگاه های بارکد اسکنر لیزری به ویژه در فروشگاه های خرده فروشی و محل فروش محبوبیت دارند (کالاهای خریداری شده هزینه پرداخت می شود و به مشتری تحویل داده می شود). این نوع بارکدخوان ها هم به صورت دستی و هم به صورت نصب شده در دسترس هستند و استفاده از آنها بسیار ساده است. همچنین امکان خواندن بارکد از 15 سانتی متر تا 80 سانتی متر بسته به نوع دستگاه وجود دارد.

بارکدخوان های لیزری از لیزر به عنوان منبع نور استفاده می کنند. یک آینه نوسان یا معلق یا منشور دوار پرتو لیزر را به سمت بارکد اسکن می کند. حسگر داخل اسکنر شدت نور منعکس شده توسط نقاط سفید بارکد را اندازه گیری می کند و با ایجاد فرکانس مشخص، داده های دریافتی را به داده های دیجیتال تبدیل می کند.

بارکد خوان CCD

در بارکدخوان‌های CCD (مخفف Charge Coupled Device)، صدها حسگر نوری ردیف شده‌اند که با هم به عنوان یک حسگر حساس به نور عمل می‌کنند و شدت نور را از الگوی بارکد اندازه‌گیری می‌کنند. هر یک از این حسگرهای کوچک یک الگوی ولتاژ تولید می‌کنند و بارکدخوان هر یک از این الگوها را در یک الگوی واحد جمع‌آوری می‌کند که شبیه یک بارکد اسکن شده است. برخلاف بارکدخوان های قلمی و لیزری، بارکدخوان های CCD به منبع نور داخلی متکی نیستند.

این اسکنرها دقیق هستند و به طور گسترده در خرده فروشی ها و فروشگاه ها استفاده می شوند. اما یکی از معایب آنها نزدیک بودن به اسکن بارکد است. همچنین، آنها نمی توانند کدهای بزرگ یا طولانی را از سیستم حسگر اسکن کنند.

بارکد اسکنر مبتنی بر دوربین

بارکدخوان های مبتنی بر دوربین از یک دوربین فیلمبرداری برای گرفتن تصویری از بارکد استفاده می کنند. این ابزارها از آخرین فناوری پردازش ویدیو برای نوشتن کد استفاده می کنند.

فناوری مورد استفاده در این بارکد خوان ها مشابه بارکد خوان های CCD است با این تفاوت که در اسکنرهای CCD سنسورها در یک خط قرار می گیرند، اما در بارکد خوان های دوربین از پیکربندی سنسور دوگانه استفاده می شود. این به اسکنر اجازه می دهد تا تصویری را از بارکد تولید کند.

اسکنرهای مبتنی بر دوربین، انتقال آسان و خواندن سریع بارکدهای 1 بعدی و 2 بعدی را امکان پذیر می کنند. اسکنرهای بارکد همه جانبه مبتنی بر دوربین به قدری قدرتمند هستند که می توانند به راحتی هر کدی را اسکن کنند، حتی اگر کد به درستی در مقابل اسکنر قرار نگیرد. برخلاف بارکد خوان های لیزری، این نوع بارکد اسکنر هیچ قسمت متحرکی ندارد و این نوع اسکنرها دوام بیشتری دارند. آنها توانایی خواندن اطلاعات بیشتری را نسبت به سایر بارکدخوان ها دارند.

 

تگ های مرتبط با این مطلب : ,
امتیاز : 3 | امتیاز شما : 1 2 3 4 5 6 |
چهارشنبه 20 دی 1402 | 19:24

آخرین پست ها :
  • آهنگ جدید سیامک عباسی به نام «تو اومدی»
  • انواع خدمات مو در آرایشگاه های زنانه
  • آموزش زبان شخصی
  • مهاجرت به قبرس شمالی (اقامت و شهروندی قبرس شمالی)
  • آهنگ جدید سینا پارسیان به نام «به مستی شب سپری شه»
  • سیستم بارکد خوان چیست و چگونه کار می کند؟
  • آموزش ساخت کاربر در اکتیودایرکتوری | ساخت و مدیریت User در AD
  • 5 دلیل اصلی که قهوه ساز قهوه تولید نمی کند
  • کارکردهای تشخیصی در تخصص ارتوپدی: رادیولوژی
  • آهنگ جدید حمید عسکری به نام «انقده خوشگلی داری دلمو به آتیش میکشی»
  • چه می‌خواهید فالوور اینستا برای تبدیل شدن به چیست؟
  • تنها حیاتی چیزی می‌توانی درباره بیاموزی فالوور اینستاگرام
  • زبان بدن چیست؟
  • حقایق اساسی علت تپش قلب
  • آهنگ جدید مسیح و آرش Ap به نام «جاده»Musicdel | موزیکدل
  • کارتریج چیست؟
  • گفتار درمانی چیست؟ | چه زمانی به گفتار درمانی برویم؟
  • 8 نمره برای انتخاب عنوان مطلب
  • آهنگ جدید کسری زاهدی به نام «من دوست دارم آره این کل حرفمه»
  • جستجو برای معلمان واجد شرایط
  • صفحات ديگر :
    هرگونه کپی برداری تنها با کسب اجازه از مدیر وبلاگ مجاز است